Het marketen van een stoel

‘De ontwerper wil zitten weer tot een beleving maken.’

Ontwerpers en reclamemakers die het niet meer weten of te weinig aandacht krijgen willen elke gewone bezigheid opnieuw Tot Een Beleving maken. Meestal met een ‘historische’ onderbouwing, met veel name-dropping van bekendere ontwerpers.

Tot een … maken inplaats van er iets van maken.
En ach: weer. De goede oude tijd.
De beste oude tijd was toch wel die van de Neanderthalers. Hadden de keus tussen staan of liggen, totdat er één per ongeluk op zijn reet viel en Het Zitten ontdekte. De ultieme oer-beleving waar elke designer naar hunkert.
Myriaden nadien kon mijn opa pas lekker gaan zitten toen hij met pensioen ging – EN de televisie was uitgevonden – en het maakte hem geen reet uit waarop hij zat.

Zitten een beleving? Ja, in de petoet, met aambeien.
Of een uurtje paardrijden. Daarna is zitten een dijk van een beleving. Minstens twee weken lang.

Wat is reclame? Wat is marketing? Het in de markt zetten van de oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Wij wisten dit al.

Advertenties