Over TyPyc

Met de camera - kan ook

Je hebt natuurlijk gelijk. Het is allemaal al eerder gedaan. En mooier. En beter. Toch, ik houd ervan het wiel opnieuw uit te vinden. Ook: roeien met de riemen die je hebt. Het zijn beide prettige en leerzame bezigheden. En wat is mooi, wat beter. Doen! Eén ding zal ik wel uit mijn hoofd laten: nooit zal ik de karakteristieke vorm van de letter veranderen of ‘aanpassen’ voor een bepaald resultaat. Respect voor de ontwerpers, lettersnijders, typografen, en wie allemaal nog meer ons die enorme rijkdom aan letters en lettertypen  bezorgd hebben, heet dat.
Maak zelf eens zo’n ding. Met balpen, kwast, stempels, spuitbus, klei, weet ik veel. Afko’s in sms-berichten zijn ook al hoogstandjes!

Sam Winston
Detail uit Made Up True Story. (C) Sam Winston

Enfin. Hou af en toe de TyPic-afdeling in de gaten. Daar zal onregelmatig (en hopelijk niet onrechtmatig) ook werk van anderen te zien zijn.
Om een voorbeeld te geven hier een detail uit ‘Made Up True Story’ van Sam Winston. Deze Londense kunstenaar gaat uit van bestaande teksten, zelfs woordenboeken. Daaruit snijdt hij zinnen, woorden en honderden losse lettertjes, waarmee hij prachtige composities en objecten maakt. Meer verklap ik niet. Het plaatje linkt naar zijn website.

Onderaan in de rechterkolom van On&Zin zal een rijtje externe links groeien naar sites die ik tegenkom op dit gebied.

