Kruissteekjes en tegels

ruissteekjes, daar begon het lang geleden mee.
Uit een boekje van de bibliotheek. Omdat er allemaal mooie geborduurde teksten in stonden. Een paar had ik er nagemaakt in Adobe Illustrator. Bij het opruimen van mijn harddisk kwam ik ze zomaar tegen. Nooit geback-upt, in een folder tussen mijn fontjes. Idiote plek natuurlijk.
Enfin, toen ik ze zo eens zat te bekijken wilde ik er toch weer iets mee doen. Ik begon de kruisjes te vervangen door blokjes en waar dus geen kruisje geslagen was kwam ook geen blokje. Kreeg ik zoiets:

Mosa BlackGewoon saai. Een paar dagen later liep ik over de Haarlemmerdijk en keek als gewoonlijk naar de etalage van Affaire d’Eau. Een winkel in antieke Franse badkamerspullen. Koperen ligbaden en boilers, kristal-met-zilveren zeepreservoirs, weelderige wastafels en spiegels, luxe zeepjes en geuren. Met de Kerst hangt de etalage vol met de meest bonte, barokke kerstboomversieringen. Ik sta er altijd gebiologeerd, als een klein jongetje, naar te kijken. Maar nu hadden ze dus ook tegeltjes.

Zo kwam ik dus terug bij mijn ‘blok’letters: dat moesten dus ‘tegel’letters worden. Badkamerletters. Mozaïek! En in leuke aqua-kleurtjes.
Terug in Illustrator. Kleurtjes uitgezocht, alles iets verfijnd. Vervolgens, met dunne grijze lijntjes, de letters elk in hun corpsvierkant gezet (het wit rondom de letter) en een vaste spatie gemaakt. Door de letters te kopiëren en te verslepen kan ik mijn tekst samenstellen, waarna ik de grijze lijntjes wis.

Affaire d'eau

Het complete ‘font’ staat hieronder. De U, V en W zitten nog niet heel lekker,  maar ik heb besloten dat maar even te laten rusten. Consequent zijn ze wel. En, ook leuk, ik kan gaan spelen met de kleuren, ha! ‘Select: Same fill color’.

Mosa Aqua

Vurige letters, camouflageletters, Delfts-blauwe letters, herfstletters, chocoladeletters, love letters…

