Mijn uur

Alles heeft een schaduwzijde. Soms echter kun je iets omkeren en treed je uit de schaduw het zonnetje in. Een tijd geleden schreef ik ‘60 Minuten steeltijd’, over een vroeg en open uurtje voor mezelf, vóór de dag begint. Dat uur is niet plotseling ontstaan. Het is gegroeid in een tijd dat het niet goed ging met mij. Toen dat uur een onontbeerlijke vlucht was. In zo’n uur heb ik lang geleden onderstaande tekst geschreven. Naarmate ik ‘beter’ werd, werd dat uur zonniger en ik koester het nog steeds.  Hieronder de schaduwzijde, onbewerkt, een eerdere werkelijkheid, ze verdient het.

Mijn uur

Om halfvijf, vijf uur ’s-morgens sta ik op. Kus mijn slapende lief, trek zonodig wat warme spullen aan, zet koffie en ga aan de werktafel voor het open raam zitten. In de straat zijn alle gordijnen nog dicht. Een groot aantal zal de hele dag dichtblijven. De merel in de boom schuin voor me zingt zijn riedeltje. Zuiver en helder in de stille ochtendkou, een heel klein echootje erachter van de overkant. Een andere valt in. Tweestemmig geluk. Een duif in de dakgoot rekt zich uit en trekt zich weer terug in opgezette veren. Hem zal ik straks pas horen na het eerste piepen van lijn 3 op de brug. De koffie is klaar. Ik rol een sigaret en sluit mijn ogen. De geluiden van de slapende stad. Dit vroege uur, waarop alles nog open is. Het raam, mijn hoofd. Het uur der ultieme vrijheid. Plichtloos alleen-zijn. Heerlijk lege niemandstijd tussen rustloze nacht en krampachtig leven. Enig uur zonder druk van buiten en van boven. A-sociaal, op mezelf. Dit uur mag ik zijn. Dit uur steel ik van de dagen. Dit uur is van mij.
Tot ergens in de straat een ander lepeltje in een ander koffiekopje tinkelt. De wereld wakker wordt. De koude loden hand van het dagelijks leven mij bij de kraag vat. Dan zal ik weer proberen mijn best te doen. Met werk waarvan het nut mij meer en meer ontgaat. Voor een loon dat geen respect toont voor mijn werken. Voor de snelle winst van anderen. Tot ik s’avonds in mijn bed mijn woede weer vergeefs probeer te stoppen met een boek.
Tot morgenochtend, mijn Uur.

