Otje

Languit op mijn rug lig ik in het gras naar een grijze hemel te kijken. Het miezert een beetje maar dat kan mij niet schelen, het is niet koud. Achter het grijs doet zich een schuchter zonnetje vermoeden en boven mijn hoofd hangen wat takken van een berk met hele jonge blaadjes. Het is lente. Springtime HollandStyle. Aan mijn voeten ligt Otje te pitten, het hondje dat ik weleens uitlaat. Otje is al oud en moet af en toe even rusten, vooral na ons wilde geren achter dat eeuwige tennisballetje van hem. Het is touwens een zij, dat moet ik niet vergeten. Ik zou haar toch meer als een dame moeten behandelen vind ik. Niet steeds dat voetballen. Maar ja, ze begint toch zelf steeds want Otje is een tomboy en houdt niet van bloemetjes plukken, ze wil voetbal!
Het bepalen van het geslacht van jonge dieren gaat dus nogal eens fout. Is ’t een haantje of een hennetje? Een jongen of een meisje? Bij ons en andere apen is het geen punt, maar ik ken nogal wat katers met poeslieve namen als Miepie, Sienepien en Miesjemuis. Die laatste bespringt trouwens regelmatig zijn zusje Fritseman.
En dan heb ik het nog over zoogdieren. Bij vissen zou ik het bijgod niet weten. En insecten? Daarvan heb ik me laten vertellen dat verreweg de meeste insecten die wij ontmoeten op onze wandeling door bos en hei, over berg en dal, langs beemd en veld, vrouwtjes zijn. Gelukkig, zo heten ze gewoon juffrouw mier (tu-tu-tu-tuut!), dame spin, lady libel (sommige komen weleens in het buitenland). Hoewel, mijn grote vriend H hield thuis een wandelende tak, genaamd Takkie, die gelukkig ook vaak wandelde. De meeste insecten hebben zes poten, spinnen hebben er acht. Heel vroeger waren er in het Speulderbos, in de omgeving van een klein kampeerterrein, tamelijk veel spinnen met maar zeven poten. Ik en een paar speelmakkertjes hadden ontdekt dat als je ze een poot uittrok, ze gewoon verder liepen en dat die ene poot, zonder spin eraan, alsmaar bleef bewegen!
En zo lig ik hier te peinzen in het gras: spinnen en mieren zijn mooie dieren met heel veel poten en nog meer scharnieren.
Ja, ik weet het. Ik moet me dringend maar weer eens bezighouden met mijn lieve oude dametje:
Otje, kom dan, BAL!

Een gedachte over “Otje”

  1. Het maken van een ongeleedpotige. Ik mag toch hopen dat Otje er nog vier heeft…;)

    Like

Reacties zijn gesloten.