Cogito ergo sum

Ik denk, dus ik besta. Stelling van René Descartes in zijn Principia Philosophiae uit 1644.

Ook wel: Ik denk, dus ik ben. Kun je het niet ook omdraaien? Ik besta, ben, dus ik denk? Het moet wel, anders weet je van voren niet dat je van achteren leeft. Een mug bestaat ook. Wij denken echter hardnekkig dat zij niet denkt. Hoe bestaat het. Natuurlijk denkt ze, alleen anders, omdat ze geen hersens heeft denkt ze met haar neus. Sommige BNers, waaronder een hoog opgeleid en succesvol advokaat, denken vaak met hun ballen. Zo bijzonder is het dus niet, dat denken, dat ons tot mens maakt.
Alleen denken we soms te veel. Of althans aan de verkeerde dingen. Ik denk bij Mark Rutte altijd aan een dubbele witte boterham met pindakaas. Niks mis met pindakaas overigens, maar dat kleffe wittebrood: nee. Maar ik dwaal af.
De mens zou de mens niet zijn als hij ook niet was gaan nadenken over de Dingen. Ze bestaan immers. Ze ZIJN. Ze zijn daarom ook meestal handig onzijdig gemaakt: het olieveld, Das Kapital. Moeilijke dingen hebben wel een geslacht: de fles, de kroeg. Maar ze denken niet. (O nee? Wie zegt mij dat een steen niet denkt, bij nadering van een ezel: ‘Okee, nú hard wezen!’).
Goed, om een lang verhaal kort te maken: er zijn teveel dingen om op te noemen, maar die zijn min of meer eerlijk over de wereld verspreid: zeeën, bergen, domheid, armoede. Maar er zijn ook dingen, waarvan er maar weinig zijn, populaire hebbedingen: Olie, Macht, Gelijk. Die zijn niet iedereen gegeven. Dingen plegen zichzelf nu eenmaal niet te geven. En wie wil er nou geen hebbedingetje? Dus moet je ze nemen. Omdat je weet dat dat eigenlijk niet mag doe je het niet voor jezelf maar voor God of voor ons bestwil. Daarom is het altijd oorlog. Gek hè: vrede kun je niet nemen, vrede kun je niet geven, vrede kun je niet hebben of hoogstens ergens mee. Vrede kan alleen maar zijn. We beginnen een oorlog. Maar: we beginnen een vrede?? Nooit van gehoord.

Mijn kleine aanvulling op Descartes: Ik denk, dus ik ben. Het is, dus het is van mij.

