Het zakmes

Het is pikkedonker en het water komt met bakken uit de hemel. Omdat ‘het wel los zou lopen’ heb ik geen regenpak aan en ben tot op de huid doorweekt. Ik scheer met een vaartje de brug af, linksaf de Prinsengracht op. Pang! zegt mijn voorband en: flap-flap-flap. Mijn fiets schiet onder me vandaan en ik smak op de straat, glij met fiets en al nog een meter door en eindig tegen een plantenbak, mijn neus op twee centimeter van de keien. Van schrik blijf ik suf even liggen om de situatie te laten doordringen. Ik zie de baksteen onder mijn neus, die kijkt blasé een andere kant op. Verder zie ik een verdraaid stuur en een kromgetrokken wiel en mijn rechtervoet zit ergens muurvast. Een spatbord steekt sinister omhoog en vangt het gele licht van een straatlantaarn. Even verderop ligt mijn lampje poedelnaakt, het kapje is eraf, paniekerig te knipperen. Ik hoor een autoportier en een nog droge man komt haastig aangelopen, hurkt bij me neer en voelt of ik nog leef. Ik stel hem gerust door me in een zittende houding te werken. Hij spreidt bezorgd zijn handen in een woordeloze vraag. Ik begin: ‘het was pikkedonker en het water kwam met bakken…  nou ja, klapband, net in de bocht’. Hij hijst me overeind en ik sta met één been in mijn frame, mijn voet zit nog steeds vast en zit nu pijnlijk verdraaid. Hij peutert wat aan mijn schoenveter die tussen de ketting en het tandwiel zit gevlochten, vist een zakmes uit zijn broekzak en snijdt mijn veter door. Mijn bevrijde voet schiet weer op stand normaal en de pijn ebt weg…

Een zakmes! Er zijn nog mannen die een zakmes bij zich dragen, God hebbe hun ziel!
Morgen ga ik een zakmes kopen, mijmer ik terwijl ik door de regen naar huis wandel, soppend in een losse schoen. Een Zwitsers Zakmes. Een béétje vent heeft verdomme immers een zakmes in zijn zak. Ik hoor J al schamperen: ‘een échte doet het met zijn tanden.’ De schat, ze zal het hebben. Straks druk ik haar stevig aan mijn koude doorregende borst.

zakmesDit heb ik bij mijzelve overdacht,
Verregend op een miezerige nacht,
Domweg gelukkig, op de Prinsengracht.

2 gedachten over “Het zakmes”

Reacties zijn gesloten.