Parade

Onze buurt is omringd door water. Al die wateren zijn samen de belangrijkste vaarroute voor de boten die deelnemen aan de Grachtenparade van Gay Pride. Ze komen vanaf het IJ en de Houthavens via de Tasmankade de Houtmankade op. Daar wonen wij om de hoek. Vanaf het westen komen ze via de Singelgracht (Nassaukade), steken de Houtmankade. En vanuit het centrum komen ze via de Realengracht. Het drukst is het dan bij het Zoutkeetsplein, ook weer min of meer bij ons om de hoek. Daar moeten ze allemaal de Zoutkeetsgracht op, naar het startpunt van de grachtenparade, het Westerdok. Overal moeten ze soms minutenlang stilliggen om anderen eerst door te laten, in verband met de regie (?) vemoed ik. Als ik ver uit het raam hang (tenminste, als J niet kijkt) kan ik ze voorbij zien varen over de Zoutkeetsgracht. Ze hebben allemaal hun eigen dj’s met hun eigen harde muziek met donkere bassen. Ik kan er dus een paar zien, maar ik kan ze ALLEMAAL horen. Alsof alle clubs van Amsterdam hun geluidsinstallaties bij ons op het plein gezet hebben. En door dat vele wachten en vele drinken komen de opvarenden allemaal in onze geveltuintjes piesen. Ditmaal kan ik het niet erg vinden, de planten snakken naar vocht en het kan ze vast niet schelen wat voor vocht. Er wordt trouwens zwaar onweer verwacht.  Op dit moment ligt er een boot met een opzwepende Braziliaanse drumband, geleid door een dijk van een ‘capitane’. Een meid op torenhoge met diamant afgezette plateaulaarzen en gekleed in twee gouden touwtjes.
J en ik gaan wandelen, langs de Houtmankade, Zoutkeetsgracht, Westerdok, Korte Prinsengracht en halen alle boten weer in. En dan zijn we waar we vandaag ook nog wezen willen: de Lindengracht. Daar op de markt hebben ze de beste, lekkerste, pittigste kaas van heel Nederland. Want iedereen mag vandaag dan zingen over Love, die van ons gaat ook een beetje via de maag.

