Hagelmeel

Je hoort wat je horen wil. Ik hoorde, met een half oor, een schrijver op de radio voorlezen uit eigen werk. Daarin kwam het woord hagelmeel voorbij. De rest is me een beetje ontgaan. Hagel triggerde mijn brein. Ik ben verzot op hagelslag. Hagelmeel associeerde ik onbewust met een mogelijk wens-bedachte lekkernij: gemalen hagelslag? De tegenhanger van gestampte muisjes! Je moet dan ook gestampte hageltjes zeggen, dat klinkt veel lekkerder. Dus klopte er iets niet met hagelmeel. Het woord meel is niet goed. Melig, meelworm, nee, dat zeg je niet in verband met iets lekkers. Hagelmeel, ik typte: ‘Witte boterham met dik boter en hagelmeel’. Het las alsof het slecht vertaald was. Enkele dagen later werd het boekenprogramma herhaald. De voorlees-schrijver had het over hagel-mail.

