Recensenten

Het was weer raak in de boekenbijlagen van zaterdag. Ik word er niet goed van als boeken of andere kunstwerken door de recensent weer eens vergeleken worden met een zevende of negende van een zoveelste grote componist die ik niet ken, nooit van gehoord heb of juist wel omdat ze mij de kop zijn ingeramd door ouders, school, radio en tv en die ik als daad van verzet heb weggelaten uit mijn culturele bagage maar desondanks toch mee kan fluiten. Het is aan mij niet besteed, ik heb geen HBS of Gym. Ik vind dat verhullend taalgebruik. Opschepperige name dropping. Zeg wat je bedoelt te zeggen en verschuil je niet achter mysterieuze nevels. Ik heb stapels boeken gelezen die gingen over universele levensvragen en heb ervan genoten en geleerd en er kwam geen Griek of zen-filosoof aan te pas. Bespreek een concreet boek, een abstract schilderij of een multi-psychofonische compositie, maar gebruik klare taal als u mij wilt overtuigen. Wilt u uw kennis van de Klassieken etaleren, schrijf dan een boek.

Een gedachte over “Recensenten”

Reacties zijn gesloten.