Wereldoorlog III

Ja, het is wreed. Ja, het is beestachtig. En ja, er moet een einde aan komen. Maar sleep de mensheid niet mee in wéér een oorlog!
Iedereen schreeuwt ineens om oorlog! Hou daarmee op. Pasgeleden herdachten we nog in tranen met tuiten Wereldoorlog I. We jammerden dat de westerse landen er niks van geleerd hadden en dat Wereldoorlog II daardoor mogelijk was, die we volgend jaar op 4 en 5 mei weer gaan herdenken. In het kader van jullie gemoedsrust sla ik alle oorlogen die daarna kwamen even over.
En ik stel voor dat we nu alvast beginnen met het herdenken van Wereldoorlog III, je weet wel: die oorlog die niet doorging.
Er is in een wereld, die zichzelf beschaafd noemt,  g e e n  e n k e l e  rechtvaardiging voor oorlog. We hebben regeringsleiders, diplomaten, rechtssystemen, politiemachten, geoliede geheime diensten en weet ik wat allemaal.
Ik sta niet meer toe dat overleg ‘mislukt’, ‘er niet uit komen’ wil ik niet meer horen. Pak ze, ontwapen ze, berecht ze, sluit ze op. Aan het werk!

Gelukkig zijn de eerste demonstraties al aangekondigd:
Oorlog is geen oplossing.nl (link naar de officiële site)
4 oktober 2014
in Den Haag, Londen, Parijs en New York.

Oorlog is een smoes!
Ik ben een beetje pessimistisch. Regeringen en vooral nationale parlementen zijn het luisteren intussen een beetje (wat heet) verleerd, de afgelopen decennia.
En er is nog iets: Het is niet voor ’t eerst dat een oorlog als geroepen komt voor regeringen die financieel met hun rug tegen de muur staan. Zeker nu zo zoetjesaan ook overal de voor de economie o zo belangrijke middenklasse begint te protesteren tegen de bezuinigingen.
In een oorlog kunnen parlementen worden genegeerd en miljarden belastinggeld rücksichtlos in die oorlog worden gepompt. Alles immers voor de Goede Zaak.
Ze gaan dit vast en zeker een ‘schone’ oorlog (link naar mijn blogpost hierover) noemen. Geen soldaten, wel bommen. Met heel veel onschuldige burgerslachtoffers. ‘Restvangst’ was toch verboden in onze beschaving? Of geldt dat niet voor niet-westerlingen?
Dag school, dag ziekenhuis, dag beschaving. De wapenindustrie viert feest.

