Geld, ík?

Geld, ík?
Ik denk nog steeds in guldens,
ervaar statiegeld als pure winst,
krijg eczeem van bankafschriften,
stop ze ongeopend weg.
Ik knoop de eindjes aan elkaar
met zo’n slim schuifbare knoop
en spaar de dubbeltjes en stuivers
die ik vind op straat.
Mijn portemonnee ziet het aan
en praat mij dagelijks even bij,
hij weet het zo te brengen dat
het toch gezellig blijft.
Zo blijft de pot verteerbaar.
Op een dieet van bittere pillen,
zure appels in de hete brij zit ik
– zo goed en kwaad als ’t gaat –
op mijn beroete bank te kauwen
op niet-dikmakend zwart zaad.
Vele kleine schepjes moed
uit mijn hoge hoed.

6 gedachten over “Geld, ík?”

  1. Kan het op jouw blog niet meer terugvinden…
    Hebben we nog genoeg geld over
    om een riem aan te schaffen die nog
    wat strakker aangesnoerd kam worden.
    Roeien met de riemen die je hebt wordt
    van bovenaf geroepen, maar zij draaien de kraan
    steeds verder open!

    Liked by 1 persoon

  2. Weer mooi verwoord
    in de taal die iedereen begrijpt
    Deden de geldschieters
    en politici dat ook maar…
    je reinste vokksverlakkerei
    Bomen tot in de hemel!
    Hier, van onder de zeespeigel,
    Hadden moeten weten
    dat ze dus extra moesten groeien.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.