Witheet

Machteloos gevoel…

Even iets anders dan goede voornemens en positieve toekomstplannen.
Vanmorgen kreeg ik het wekelijks overzicht van nieuwe berichten van de bloggers die ik volg. Door toeval was het eerste bericht dat ik las Machteloos gevoel… op weejeewee’s Blog. Haar ontroerende relaas was de spreekwoordelijke druppel in mijn emmertje.

Na haar laatste zin overviel me een eveneens machteloze, maar al lang sluimerende, boosheid. Niet op de blogster maar op de verzameling idioten die wij gekozen schijnen te hebben en die wij regering noemen. Een regering die de grondwet negeert en haar plicht verzaakt. In een democratie heeft de regering de plicht om gezondheid en veiligheid van haar burgers te waarborgen. Nadat die plichten voor een vriendenprijsje zijn overgedaan aan de vrije markt, die ze onbetaalbaar maakte, gaan de restjes nu naar de gemeenten. ‘Dichter bij de burger, weetjewel’ m’n reet. Gemeenten, die zich inmiddels geen raad meer weten met wéér een kar vol tweedehandsjes uit Den Haag. Alles mede uit naam van een volstrekt idiote constructie als ‘Europa’. Een Europa dat nooit een Europa zal worden, omdat het niet door mensenhanden is gemaakt. Omdat het geen smoel, noch handen en voeten heeft en dus niet omarmd kan worden. Het is een kunstmatig inelkaar geknutseld bestuursorgaan, dat slechts bestuurt om te besturen en zichzelf een maandsalaris toekent waarvan duizenden ouderen die zorg kunnen ‘inkopen’ waar ze, zonder dat Europa, gewoon recht op hadden.
Nee, een regering die haar burgers hun integriteit, menselijke waardigheid en zelfs hun toekomst ontneemt, verdient het, wat mij betreft, niet om hier nog lang te zitten.

En je zult dit niet leuk vinden, zo op de eerste maandagmorgen van een nieuw jaar, maar ik moet het even kwijt, en, omdat het kan: delen.

4 gedachten over “Witheet”

Reacties zijn gesloten.