Must-read

(Eindelijk) zat ik mijn oude agenda eens door te bladeren om te zien wat er allemaal aan weeskinderen waren die nodig moesten worden overgeheveld naar mijn nieuwe agenda. Dat waren voornamelijk boeken. Ik maakte daar meten een lijstje van. Erboven schreef ik: ‘Must-read’.
Het woord zat blijkbaar ergens in mijn onderbewuste opgeslagen en vervolgens dirigeerde het mijn schrijf-spier.
Must-read, must-have (-see, -buy, -wear, etc.) vind ik van die geweldige recht-voor-zijn-raap woorden, ik ben er gek op.
We gebruiken ze te pas en te onpas en op sociale media wemelt het ervan. Met dat soort (mode-?) termen speel ik graag. (Ik gebruik het voorvoegsel ‘mode-‘, maar het zou me niet verbazen als het blijvertjes blijken.)
Je kunt ze  op twee manieren lezen: Bijvoorbeeld, omdat je van jezelf iets moet (of wil). Maar neem ze eens heel letterlijk: ook omdat je waarschijnlijk van je omgeving iets moet willen.
Ze kunnen voor mij dus ook staan voor de commerciële en sociale druk die ‘de markt’ op ons, en die wij op elkaar, uitoefenen.
50 Shades of Grey is daar een prachtig voorbeeld van. Vrijwel niemand heeft het gelezen (ik ook niet) maar iedereen heeft het in zijn boekenkast staan (ik ook niet).
Een vroegere manier om bijvoorbeeld de verkoop van een boek te stimuleren was de slogan ‘Een aanwinst voor de boekenkast’. Je hoefde het dus niet per se te lezen om erbij te horen.
Maar ja, er zijn ook nog must-do’s. Zo heb ik er één, waar ik tegenaan zit te hikken: De Ramen Lappen. En ik heb mezelf, helemaal zelf, het idee opgedrongen dat ik niet aan mijn eerste must-read mag beginnen vóórdat die rotklus getackled is.
Getverdegetver!

3 gedachten over “Must-read”

  1. Must read fifty shades of grey heb ik ook niet in mijn boekenkast staan… En de ramen lappen, eerst maar even wachten op de zon zou ik denken, neen?

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.