Steiger

De buitengevel van ons huizenblok wordt gerenoveerd. Vandaag staan op de steiger pal voor ons raam drie metselaars het voegwerk te vernieuwen. De bekende ghettoblaster staat op de bekende klotezender. De mannen, duidelijk  volgelingen van de profeet Heineken, roepen onbeschofte leukigheidjes naar elkaar over vrouwen, ook die van henzelf. Behalve het volume van de radio moeten ze de enorme herrie van de drilboren op de steiger ernaast en de brullende dieselgenerator beneden op straat overschreeuwen. Van die boren hebben wij onze portie al gehad: drie dagen lang dreunden alle muren en meubels, kalk en stof trilden uit plafonds en muren.
De heren zijn openlijk nieuwsgierig naar wat wij bewoners zoal uitspoken. Het kan ze geen moer schelen of wij dat horen en daar misschien niet van gediend zijn. Vanochtend heb ik via hun commentaar nog mogen vernemen hoe het kontje van de buurvrouw van hiernaast hen wel kon bekoren maar haar geringe cupmaatje niet, alsmede een recensie van haar ondergoed en hoe zij tot hun grote teleurstelling resoluut de gordijnen voor hun neus dichttrok. Vandaag moeten ze dus mij hebben. Ik heb al mijn kleren aan, ik ben een man, dus is het mijn beeldscherm dat hun aandacht trekt. Ik zit met het zweet in mijn handen en gestresst tot aan mijn kruin mijn sollicitatie-activiteiten in te vullen op de site van het UWV. ‘Kijk, heb je weer zo’n ww-er! Lekker luizenleventje. Niet werken en toch vangen. Van onze centen! Moet je zien wat een groot beeldscherm! En die gitaar, nee, die is niet van een sigarenkissie gemaakt hoor. En die geluidsinstallatie is ook niet van de Albert Heijn!’ Ik wil ook de gordijnen dichtdoen, maar ik héb geen gordijnen. Ik wil hem uit zetten, maar hij heeft geen knop. En ik heb geen oordopjes. Ik wens dat hij naar de pomp loopt en vergeet dat hij op driehoog staat. Ik hoop vurig dat hij die bak met cement over zijn harses krijgt en dat die meteen hard wordt. Lieveheer, een wondertje alstublieft, hij staat nu net aan ’t randje: een onverwachte windvlaag! Nee, ik ga hem zó’n klap voor zijn bek verkopen dat zijn tanden in zijn reet piano spelen…
Maar ik ben gaan afwassen. De keuken is aan de achterkant. Schijtluis.

6 gedachten over “Steiger”

Reacties zijn gesloten.