Pompen en verzuipen

Ik begrijp de commotie niet goed. Ik bedoel: over dat ‘akkoord’, waar twee angstige, psychisch verwarde lieden een dikke week met elastiekjes, nietjes en plakband aan hebben zitten klooien. En dan riepen: we zijn eruit! Vrolijk lachend! Ze moeten echt eens naar een dokter.
Waarom nemen de diverse commentatoren dit zo serieus? Het was een vertoning waarmee je, twee of meerdere seizoenen lang, het Ahoy plat kan krijgen van het lachen: ‘Pompen’ – de musical. Intussen gaat het Grote Verzuipen toch wel door, maak je daar maar niet druk om. Het meest ongerust maak ik me over het feit dat wij en de Tweede Kamer ze dit hebben laten doen. Waarschijnlijk keken we weer even niet, zoals zo vaak gebeurt. Want mag je ingrijpen als twee mensen met een verstandelijke beperking een potje gaan zitten vrijen?
Negeer Den Haag. Laat alle ontheemden maar komen, ongeacht hun motieven (indachtig onze Gouden Eeuw), ruimte genoeg: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam-Noord. Genoeg leegstand, genoeg ontslagen leraren, genoeg ontslagen zorgpersoneel, genoeg failliete mkb-ers. Geld zat. Beetje bezuinigen op Defensie, topsalarissen en wachtgeld. Genoeg ongebruikte fietsen ook. Ik ga ze fietsen leren. Als je hier kan fietsen ben je eigenlijk al volledig geïntegreerd. Het gaan buurten worden waar jij gaat willen wonen!
En ik ga, mbt Ahoy, op zoek naar een goeie producer en een drukker voor de kaartjes.

7 thoughts on “Pompen en verzuipen”

  1. Het is allemaal zo dubbel. Ik begrijp wel dat er ergens een limiet moet zijn, dat het op een gegeven moment niet meer mogelijk is alle mensen te onderhouden, en dat met het ontbreken van banen nog meer mensen binnenhalen misschien niet zo handig is voor de economie, maar waarom mogen mensen niet gewoon wonen waar ze willen wonen? Waarom heb je meer recht op geluk als je in Nederland bent geboren dan als je in Afrika wordt geboren?

    Liked by 1 persoon

      1. Ja, ik vraag me sowieso af waarom mensen het elkaar zo moeilijk moeten maken in de korte tachtig jaartjes dat je hier op aarde mag rondlopen…

        Liked by 1 persoon

  2. Ik vind dat je dit heerlijk geschreven hebt. Ook al meen ik het niet helemaal eens te zijn met de inhoud. Maar dat hoeft ook niet om een mooie stukje tekst te appreciëren hé

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.