Eten

‘Vorige week gebruikte ik de lunch met twee topambtenaren van Financiën…’ Met een dergelijke mededeling begint menige Voetnoot van Arnon Grunberg op de voorpagina van de Volkskrant. Waarom weet ik niet. Misschien gewoon een leuke openingszin, die meestal niets te maken heeft met de verdere inhoud van de artikelen. Ik hou wel van een beetje valse onbescheidenheid.
Waarom begin ik hiermee?
Ik heb een hekel aan woorden als lunch en diner. Komt misschien door mijn achtergrond. Nee, ik heb geen slechte jeugd gehad, integendeel. Ik vind het 19e-eeuwse statuswoorden. ‘Eten’ was van de lagere klassen en van dieren.
Men ‘gebruikt’ de lunch, het diner, de maaltijd. Waar gebruikt men die dan voor? Om ijs te breken, óm te kopen, en eventueel wat te nuttigen. Nou, mij zul je niet gauw zien nuttigen. Geef me liever wat te eten. Eten is daarentegen een waarlijk nuttig gebruik.
Een bord, een glas, een beker, bestek, dát gebruik je bij het eten. Tenminste als je behoorlijk bent opgevoed. Hoewel, rijst eet je tegenwoordig wél weer heel hip met je vingers.
Ontbijten. Ook zoiets raars. Onthaasten, ontharen, die begrijp ik. Maar ont-bijten?? Ophouden met bijten? Hoe bijt ik in mijn bete brood? Al mijn tanden laten trekken?
Mijn tandarts zou een voortreffelijk ontbijter kunnen zijn, maar omdat dat nogal confronterend klinkt noemt zij zich tandarts of tandheelkundige. Bij haar (ze is ook heel mooi) zit ik altijd met een mond vol tanden. Gezonde tanden die, als ik viezigheid eet, bij elke hap langer worden! Het ontharen van tanden doet ze er sinds kort ook bij.
Blaffende honden ontbijten niet. Sommige honden, ja, díé zouden eens ontbeten moeten worden! De Chinezen doen dat al eeuwen.
Mahlzeit!

5 gedachten over “Eten”

  1. Jezelf omhoog schrijven noem ik dat…
    Ik houd daar niet van!
    Realistisch
    en jezelf kwetsbaar opstellen
    natuurlijk kies ík
    de verkeerde rij
    en wacht geduldig
    op mijn beurt
    Ik zwaai dan niet
    met mijn pen
    …kan schrijven
    dat iemand
    mij voor laat
    Dat lucht op
    En ja
    dat gebeurd soms werkelijk

    Like

  2. Misschien is het de bedoeling dat je als ontbijt havermoutpap eet. Dat is eten zonder dat je hoeft te bijten, en dus is het eten ontbeten. In het enkelvoud heet dat dan netjes ontbijt.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.