Zomer

Zeur niet. Ja, het was rotweer, koud en regenachtig. En ja, de storm heeft de grootste, oudste en liefste boom van onze buurt geveld. Maar hij is, heel lief, netjes náást het terrasje gevallen. Maar wel bovenop een op de stoep geparkeerde dure yuppenbak. Grappig gezicht, zo’n platte Alfa Romeo. Kun je goed zien dat het echt alleen maar een zooitje blik en plastic is. Gelukkige bijkomstigheid: de dienstdoende yup zat niet in zijn wagen en heeft het schouwspel huilend kunnen volgen vanaf het terras. Maar ik dwaal af. Het is namelijk weer zomer. En zaterdag. Het is zeven uur in de ochtend, de zon staat al in de straat. Ik hang uit de wijd opengeslagen ramen met mijn ‘aller’, ‘aller’, ‘allerlaatste’ sigaret. Er is nog geen verkeer. De eerste boten voor de Gay Pride Parade komen al door de gracht, op weg naar het startpunt in het Westerdok. Compleet met de voorgeschreven dance-dreun, die ik uitsluitend ’s morgens om zeven uur weet te waarderen. Slaperige jongens en meiden in Hawaii-rokjes die hun line-pasjes oefenen terwijl ze hun ogen uitwrijven. Hele nacht doorgehaald. Mág het, één dag per jaar? De rest van hun dagen worden ze geacht zich weer zoveel mogelijk gedeist te houden. Maar ik dwaal weer af. Eigenlijk wou ik iets zeggen over hoe gezellig onze buurt is als de zon schijnt. Wat ik zie, hangend uit het raam op driehoog, met voornoemde sigaret. Het zonnetje schijnt, er is nog geen verkeer. Er zijn wel al mensen op straat, of althans de benen en billen van mijn buren, hun bovenlijven diep weggestoken in het weelderige groen van hun geveltuintjes. Aardbeien, bramen, vijgen, oogsttijd. En het is wel de bedoeling dat wij, de bovenburen, daar ook een flink mandjevol van komen snoepen. Zomer in de Zeeheldenbuurt. Dat bedoelde ik.

2 gedachten over “Zomer”

Reacties zijn gesloten.