Zuigeling

Vroeger, als er een nieuw zusje of broertje geboren was, toog mijn moeder regelmatig naar ‘de zuigelingenzorg’. Nu heet dat consultatiebureau. Baby’s waren zuigelingen, nagenoeg alle baby’s kregen borstvoeding. En dat kon ook gewoon op een bankje in het park, op een rustig plekje op de markt, op koninginnedag, op de tribune van het Ajax-stadion en tijdens de pauze van de Algemene Ledenvergadering van de politieke partij (maar vast niet bij alle).
Het was de gewoonste zaak van de wereld, de standaard. Van een onhandelbaar kind, dat nu het label adhd draagt, zij men: die is met de fles grootgebracht. Die had dus een slechte jeugd gehad. Die had dus liefde nodig en geen therapie. Die liefde was soms hard: hou op met dat geblèr want anders… volgde er een serieuze draai om de oren. Was het niet van je eigen moeder, dan wel van een of andere aanpalende ‘tante’. Meestal hielp dat ook nog.
Ik lees op blogs en in kranten, beluister uit gesprekken in de tram of in wachtkamers, dat het aantal moeders dat borstvoeding geeft, of dat van plan is, weer groeiende is na jaren van ‘krimp’. Dat vind ik een prettige ontwikkeling. Er zijn de laatste jaren wel erg veel onhandelbare kinderen bijgekomen ;-)
Wat wel tot nadenken stemde is het feit dat borstvoeding volledig uit het openbare leven is verdwenen. Ik las ooit een artikel dat het komt door een ‘nieuwe zedelijkheid’ die over ons is neergedaald in de jaren ’80, als antwoord op de losgeslagen hippietijd. Onzin. In elk geval zijn er heel wat vrouwen die ik ken en heb gekend die, althans in de huiselijke kring, borstvoeding gaven. Maar voor daarbuiten was er, gewoon heel praktisch, het flesje. Makkelijk zat.
De smiley hierboven is ook vanwege het feit dat ik – ooit 24/7 zuigeling –  tientallen baby’s heb zien worden ‘grootgebracht met de fles’, die na een boertje gelukzalig in slaap sukkelden, en nu fantastische mensen zijn.
En net zo ontzééttend gelukkig als wij.

lupa capitolina - romus en remulus
(N.B. Dit is niet mijn moeder)
4 gedachten over “Zuigeling”

  1. Flessenkind, toen heel braaf… nu naar ’t schijnt onhandelbaar. Je ziet, ’t kan pas laat nefaste gevolgen hebben he :-)

    Liked by 1 persoon

  2. Moest ineens denken aan Tsjeu La Zuigeling. Maar dat is flauw. Ik zal wel met de fles om de oren hebben gekregen. Dat is ook precies waar die fles niet zijn moet. Sneeuwbaleffect. En dat in oktober…
    :-)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.