Wegwandelen

Hoe verder de globalisering vordert, hoe meer de mensen van de wereld vervreemden. Het is trouwens ook zeer wel mogelijk dat ze van mijn wereld vervreemden, maar dit terzijde.
Aan het fietsen op de stoep zijn we inmiddels wel gewend. Dus rijden er nu ook hier en daar scooters en Canta’s op de stoep. Maar daarnaast, of juist daardoor, is er iets nieuws: ik zie de laatste tijd steeds vaker mensen wandelen op de rijweg. Wan-de-len.
Buiten de tourists area, buiten de grachtengordel en de Jordaan, welteverstaan. In buurten waar het verkeer nog gewoon snelverkeer is en waar je als je niet uitkijkt nog gewoon doodgereden wordt. Op de o zo druk bereden en befietste Haarlemmerdijk. Over de Rozengracht, door de Reguliersbreestraat.
(Letterlijk) naast stoepfietsen nu dus ook rijwegwandelen, kortaf wegwandelen. Heel relaxt, met z’n drieën naast elkaar. Of, zoals vanmorgen nog, mijn jonge buurvrouw met haar zoontje van drie op zijn loopfietsje, kriskras over de straat. Er kwam hen een bestelbus achterop gereden. Hij kon er niet langs, maar de chauffeur toeterde niet en bleef geduldig stapvoets achter ze rijden en remde zelfs telkens als de kleine achterbleef!
Ik bedenk verbaasd enige oorzaken van dit uitzonderlijke gedrag. a: De man heeft de tijd, en het is per slot van rekening mooi weer. b: De man is de vader van het jongetje, en het is per slot van rekening mooi weer. c: De man zit totaal flabbergasted en weet bijgod niet hoe op deze situatie te reageren. Straks laat hij zijn auto achter en begint tegen de schouder van een troostende lantarenpaal zachtjes te wenen.
Ik kan me namelijk met geen mogelijkheid voorstellen dat een automobilist zich de doorgang laat versperren door iets als een loslopende voetganger. Zo iemand hoort vloekend en tierend met groot licht en beide vuisten op de claxon en het schuim op zijn bek achter het stuur op en neer te stuiteren!
Of toch? Zou het Rijwegwandelen een relaxende invloed kunnen hebben op het gedrag van automobilisten? Aah, laat het waar zijn! Het is per slot van rekening zulk mooi weer.

mooi weertje

9 gedachten over “Wegwandelen”

  1. Ach heere, al die stadse problemen toch. Blij dat ik in een dorp woon, daar kan het gewoon allemaal zonder dat de ongevallenstatistieken in pieken staan. Alleen oversteken op daartoe aangewezen plaatsen is af te raden ;-)

    Liked by 2 people

  2. Hier in de stad is het stoepfietsen een ware pest. Ik reageerde steeds heel fel op stoepfietsers met “Hela, is ’t straat kapot of wa?” maar sinds ik zelf veel fiets begrijp ik het wat beter. Dit is namelijk geen fietsstad, noemenswaardige fietspaden hebben wij niet echt in de binnenstad (hier is een fietspad een amfibie op een tweewieler). Je moet dus tussen het drukke auto- en busverkeer door laveren. Vooral lijnbussen maken er een ware sport van je als fietser op de stoep te dwingen. Zo fiets ik niet meer naar het station, dat doe ik te voet… ook al is het ver lopen. Ik heb het één keer geprobeerd en ben toen zowat 6 x net niet onder een bus beland. Met de auto kan ook, maar parkeren is er verschrikkelijk duur. Het wegwandelen dat mag hier gewoon, want wij wonen in zo’n slow street, jammergenoeg hebben de meeste chauffeurs dat niet door. En in de binnenstad natuurlijk ook. Op de ringweg heb ik ze echter nog niet zien wandelen, als de trend de grens overgewaaid is laat ik het je weten!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.