Leidseplein

Niets is zo lekker
als een gloeiendhete frikadel
op een dun kartonnen bordje
uit zo’n laadje in de muur

Met zo’n zakje mosterd
dat je met je tanden opent
en vervolgens uitknijpt
over dat vleesgeworden spul
van god weet wát niet al

Bij voorkeur in de regen
in het donker op het Leidseplein
de rug tegen de warme muur
al kluivend gadeslaand de taxi’s,
trams en fietsers en gedoe

Er zit mosterd op je kraag
regen druppelt sissend op de worst
iemand stoot je zachtjes in de zij
met twee kwartjes in de hand
en hunkerende blikken:
aah, mag ik er ook soms even bij?

13 gedachten over “Leidseplein”

    1. Ook niet verkeerd, nee, maar zo moeilijk. Een frikadel is een frikadel, maar een kroket – moet die dan van Kwekkeboom, of van Van Dobben? Stiekem vind ik de merkloze het lekkerst. Vol verrassingen: stukjes tand enzo ;-)

      Liked by 2 people

      1. Haha, bah. Dat verpest een beetje mijn trek in een kroket, goed voor de lijn. Ik weet niet wat ze bij de Febo hebben, maar hun kalfsvleeskroket vind ik het lekkerst.

        Liked by 1 persoon

  1. Mag ik de heren er even aan herinneren dat ik volledig instem met “Bloggersterk” qua omkadering van de lekkernij, maar dat jullie voor mayonaise toch echt wel de grens over moeten. ER ZIT GEEN SUIKER IN MAYONAISE… dat is heiligschennis!!! Vlaamsche groeten en laat het smaken :-)

    Liked by 2 people

    1. Daar moet Brusselse regelgeving achter zitten; daar maken ze ons leven steeds vlees-, zout- en suikerlozer, zodat we die Vlaamsche grens steeds vaker oversteken. Je zit duidelijk in dit complot! Asiel ook mogelijk?

      Liked by 1 persoon

  2. Smakeloos stukje zeg. Een frikadel hoort te zwemmen in de vetste mayo met ketchup. Model open ruggetje met uien eroverheen is natuurlijk nog lekkerder, maar mosterd……pffff

    Liked by 2 people

  3. Herkenbaar, bad timing echter Ernst… Gezien het stukje dat ik net schreef hou ik jou verantwoordelijk voor het feit dat ik vanavond per automobiel de grens zal over moeten om een gepaneerde frikandel (of 2, vergeet de mosterd niet) uit de muur te gaan trekken… ;-)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.