Gamechangers

Je word er zo moedeloos van. Zo machteloos boos. Al dat wapengekletter. Al die oorlogsretoriek. Al dat dood en verderf.
Bij bombardementen worden altijd onschuldige mannen, vrouwen en kinderen vermoord of verminkt. Bij bombardementen worden altijd huizen en haarden vernietigd. Bij bombardementen worden altijd middelen van bestaan vernietigd. Mensen en kinderen die bombardementen hebben overleefd zijn voor het leven psychisch naar de kloten.
Ik zou willen dat mijn land daar niet aan meedoet. Maar wie ben ik nou helemaal?
Als onze ministerraad zo graag ergens bij wil horen (ik misken niet dat dat al heel lang zo is), laat ze dan deze keer lekker ontslag nemen en een baantje zoeken bij Defensie. Waarschijnlijk komen ze niet door de keuring wegens verregaande karakterslapte, maar – lekker neoliberaal – dat is hún probleem, toch?
Minister van BZ Bert Koenders (PvdA) volgens de Volkskrant vanmorgen: ‘Aanslagen Parijs en inzet Britten en Fransen zijn gamechangers’.
Gamechangers! Alsof het godverdomme een spelletje is. It’s all in the game, boys. Het toppunt van cynisme.

7 thoughts on “Gamechangers”

  1. Oorlog. Helaas, het is van alle tijden. We herdachten dit jaar, 100 jaar wereldoorlog I. We scandeerden nooit meer oorlog, terwijl de wereld zowat in brand staat. Met Kerstmis leven we weer één dag in vrede, denken we niet aan oorlog, en zijn we weer een ervaring rijker en een illusie armer.

    Liked by 1 persoon

  2. Er zijn veel slimmere manieren dan bombarderen. Maar daarvoor is samenwerking en eensgezindheid nodig tussen alle betrokken staten om IS te isoleren en Sadat te wippen. Resultaat is dat de onder de bevolking geen (extra) haat tegen het westen wordt gezaaid en daarmee de voedingsbodem voor IS-propaganda wordt weggenomen. Dan nog een verdomd goed alternatief voor Sadat neerzetten. Ga er maar aan staan…..Prettige feestdagen!

    Liked by 2 people

  3. Een doodseskader inzetten tegen barbaren die dan weer een andere doodscultus aanhangen. Maar hey, zo lang onze “bondgenoten” met hun dubbele moraal er wel bij varen bombarderen we toch lekker voort?
    Mottig word ik daarvan, écht mottig. Het is niet mijn oorlog, het is religieuze barbarij, maar volgens onze leiders is het wel mijn oorlog… de olieprijzen weet je wel? En laten we vriendjes blijven met die Saoedi’s… ja, laten we dat vooral doen. En met die fundamentalistische zot van een Erdogan en alfamannetje Poetin….
    Ik ben een liberaal in hart en nieren, zeker niet links, maar moesten we nu gaan stemmen, ik zou heel hard moeten nadenken, héééééél hard. (De Belgische PVDA is iets heel anders dan de Nederlandse…. voor alle duidelijkheid). Links gaat er volgens mij niet wel bij varen, rechts wel… heel rechts dan.

    Liked by 1 persoon

  4. Nou ben ik ook politicus, ook al is het maar lokaal, en dan ook nog van de PvdA. Ik ga onze ministers niet van karakterslapte betichten. Maar met het eerste deel van je verhaal ben ik het helemaal eens. Geen enkele internationale interventie heeft ooit iets opgeleverd, behalve ellende, en dat er dan weer veel wapens in schimmige handen vallen.

    Liked by 1 persoon

    1. Dank, Mathilde.
      Ik vind de PvdA op lokaal niveau meestal goed bezig. Misschien kunnen jullie ‘lokalen’ de Haagse eens achter de broek zitten? ;-)

      Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.