Vergetelijk

Ze zijn natuurlijk al op 31 augustus van dit jaar begonnen. De voorbereidingen althans. Maar de afgelopen maanden is de frequentie van de bombardementen drastisch opgevoerd. Het grote Kerst-offensief. Het ons op opdringerige en lawaaierige wijze wijzen op de aantrekkelijke en onmisbare elementen die ons zullen verzekeren van:
Een ONVERGETELIJKE KERST (ping-ping-sterretje-sterretje-glitter-glitter).
En of we maar zo vriendelijk willen zijn dit alles snel en nu aan te schaffen.
Op 1 staat uiteraard vreten. Dat de liefde voor het kindeke Jezus door de maag gaat is al zo oud als de weg naar Rome, alwaar ze er wel pap van lusten. Van eten en van – ik dwaal af.
Maar het kindeke Jezus heeft mij nooit kunnen inspireren tot de aanschaf van een nieuwe tv of een elektrische neushaar-trimmer die ook lieve woordjes kan zeggen (wel eerst even de app downloaden).

Gelukkig is de kwaliteit van al het gebodene van dusdanig peil dat jouw Kerst nooit Onvergetelijk gaat worden. Hooguit in negatieve zin. Er gaat ook altijd wel iets fout. De paté is jaren over de datum, er valt een brandende kaars op je kunststof glitterjurkje, je lief valt na twee glazen wijn al in slaap.

Toch, stel je het eens voor: een Onvergetelijke Kerst.
Hoe kom je daar in jezusnaam bijtijds vanaf, kwa Kerst 2016 bijvoorbeeld, om maar wat te noemen?
Ach je zal ze de kost moeten geven. Ik zie ze weleens lopen. Tobberige types, gebogen knieën, kromme rug, donkere kringen rond de ogen. Zwaar overloaded met onvergeten want Onvergetelijke Kersten. En het hoopt zich maar op, jaar na jaar na jaar. Ze zouden moeten ontKersten of zo. In werkelijkheid is de ontkerstening echter al decennia lang gaande, en het aantal tobbers groeiende. Of hun huisdeur volplakken met nee-nee-stickers… ja, ik roep ook maar wat.

J en ik gaan met kerst aan de kaasfondue, met Jumbo huiswijn, want in die ‘Speciaal voor Jou geselecteerde Topwijnen!!!’ heb ik weinig vertrouwen.
Of… hadden we dat vorig jaar niet ook gedaan?
Heerlijk vergetelijk.

2 gedachten over “Vergetelijk”

  1. Wij doen dat nog veel simpeler… wij doen gewoon niet mee en lekker eten vinden wij zo belangrijk dat we dat zowat elke dag proberen te doen :-) Maar die neushaartrimmer, ja, da’s misschien toch niet zo’n slecht idee (niet voor mij Ernst… ik hoor je denken tot hier!)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.